Ontdekplein
Ontdek het Ontdekplein waar technologie en onderwijs samenkomen!
Ben jij klaar om een kijkje te nemen in het onderwijs van morgen? Kom dan naar het Ontdekplein 'Toekomst bestendig onderwijs & Digitalisering'; dé plek waar je kunt ervaren hoe technologie onderwijs kan versterken. Met zo'n 20 interne- en externe partners (zie hieronder), waaronder ons eigen Expertisecentrum XR van Landstede, en allerlei andere activiteiten tuimel je de toekomst in!
Of je nu in het VO of MBO werkt, als docent, teamleider of onderwijsondersteuner: er is voor iedereen wat wils. Ontdek toepassingen die direct aansluiten bij jouw vakgebied en domein – van techniek tot sport, van zorg tot veiligheid, van burgerschap tot vitaliteit.
TO DO
- AI-café: oefen zelf met AI en ontdek hoe je slimmer kunt werken met slimme prompts.
- Immersieve technologie: ervaar hoe 'immersieve technologie' leren levensecht maken.
- Workshops en demo’s: van sport en gedragstraining in VR tot veilig oefenen met verpleegtechnische handelingen, van virtueel reizen met het OV tot realistische scenario’s in zorg, techniek en retail.
DE PARTNERS
Landstede Expertisecentrum XR
Het expertisecentrum XR van Landstede in Harderwijk is onderdeel van de Veiligheidsacademie. Al jaren lopen wij voorop in de ontwikkeling van content (immersieve technologie), vooral gericht op het domein Veiligheid, maar ook op Zorg & Welzijn. Alle domeinen binnen Landstede VO en MBO kunnen bij ons terecht. Wij begeleiden het maken van content door een softwareontwikkelaar, geven advies en ondersteuning en bieden interne en externe trainingen aan:
- Cursus van 1 dagdeel “Kennismaken met XR in het onderwijs”
- Cursus van 1 dag “XR in het onderwijs”
- Cursus van 1 dagdeel “Ontwerpen interactief onderwijs”
- Cursus van 1 dagdeel “Prompten met AI”
Kom vooral even bij ons langs om te ervaren en voelen wat immersieve technologie is. Samen kijken we wat we voor jouw team, eenheid/landschap of individu kunnen doen.
Leeflang Virtual Sports (https://leeflangvs.nl/)
Gespecialiseerd in het inzetten van Virtual Reality voor sport, vitaliteit en gedragsverandering, dus het domein Sport & Bewegen. Wij ontwikkelen en begeleiden innovatieve programma’s waarin beweging, mentale weerbaarheid en technologie samenkomen. We maken gebruik van verschillende hoogwaardige VR-games, waaronder:
- BeYourBest – cognitieve voetbaltraining gericht op scanning, spelinzicht en besluitvorming
- PadelVR – realistische padeltraining voor techniek, timing en spelsituaties
- Reflexion GO – training van cognitieve vaardigheden zoals reactievermogen, focus en visuele snelheid
- GripVR – gedragsgerichte bokstraining gericht op zelfregulatie, weerbaarheid en leefstijlverandering
- VR Fit – actieve beweeggames voor algemene fitheid en motorische ontwikkeling
Virtual OV (https://www.youtube.com/watch?v=AcYoGnnV0BU)
Voor neurodivergente jongeren in het speciaal onderwijs, om zelfstandig te leren reizen met het openbaar vervoer. In een veilige en realistische VR-omgeving oefenen leerlingen levensechte OV-situaties, waarbij zij hun zelfvertrouwen en praktische vaardigheden versterken. Virtual OV is er ook steeds vaker bij 'voorbereiding op innovatie in de zorg' en 'voorbereiding op stages in het speciaal onderwijs en zorg'.
VROND
Virtual Experiences (modules (veelal met leskaarten) die te gebruiken zijn op telefoon, tablet, laptop en natuurlijk VR) op het gebied van:
- Commercie & Ondernemen zoals “winkelpresentatie tijdens openingstijden”, “verdachte klant” en “spijtaankoop”
- Burgerschap zoals “virtueel bezoek aan een Synagoge, Moskee, Katholieke Kerk
- Thema’s zoals “duurzaamheid”, “politiek” en “internationalisering”.
TrueSim (https://youtu.be/IwDZ4i7TScE?feature=shared)
Op een fysiek bed wordt met de Quest een hologram geprojecteerd met een uniek ziektebeeld. Je gaat via klinisch redeneren aan de slag met een behandeling.
Skill Transmission (https://youtu.be/rJK0Tdqp4Ok)
De VR Toolbox van SkillTransmission is een veelzijdige leeromgeving met scenario’s rond veiligheid, bouw en techniek. Gebruikers kunnen oefenen met situaties zoals risicodenken in realistische, interactieve VR-omgevingen.
Doelgroep: (V)MBO-studenten in veiligheids- en technische opleidingen, en professionals in het werkveld.
Meer info: https://www.skilltransmission.com/vr-toolbox
CareUp (https://www.youtube.com/watch?v=FfUZdWtOnig)
CareUp is een Virtual Learning Lab waarmee verpleegtechnische handelingen volgens de Vilans protocollen geoefend en getoetst kunnen worden. Zo kan iedere zorgprofessional op een zeer laagdrempelige manier verpleegtechnische handelingen leren en bijhouden.
Allinq (https://www.allinq.com/expertises/allinq-labs/)
Allinq is een technisch bedrijf uit Harderwijk met een groot innovatief vermogen.
Fysieke kast met glasvezelaansluitingen. Hiermee wordt bijvoorbeeld voor storingsmonteurs informatie toegevoegd om sneller een storing op te lossen. Verder heeft Allinq een webapplicatie ontwikkeld die 'het meten van de optische weerstand' van een glasvezel simuleert. Bedoeld voor trainingen op meerdere locaties zonder dure apparatuur. En een training in VR als instructie voor monteurs hoe ze het beste fysieke glasvezels kunnen patchen.
Verder kunnen zij met beeldherkenning een aansluiting controleren of deze goed is aangesloten (kwaliteitscontrole huisaansluiting)
Wonderment (www.wonderment.nl/programming-blocks)
Met Programming Blocks leren leerlingen op een intuïtieve manier programmeren door realistisch geïnspireerde puzzels op te lossen via hand tracking.
We denken dat dit een interessante toevoeging kan zijn aan het thema digitalisering en de domeinen techniek/ICT/onderwijsinnovatie. Programming Blocks is bovendien inzetbaar binnen zowel VO als MBO, gericht op het aanleren van digitale vaardigheden, logisch denken en probleemoplossend vermogen. https://www.youtube.com/watch?v=ruFay9C6qnk
Explain (Serious gaming - eX:plain)
Het serious gaming team van eX:plain richt zich op het toetsen en ontwikkelen van vaardigheden door middel van geavanceerde simulaties. Onze serious games stellen professionals in staat om te oefenen in een veilige, gecontroleerde omgeving, waar traditionele trainingssituaties te complex, kostbaar of gevaarlijk zouden zijn. Twee VR games, gemaakt voor de ondersteuning van de opleiding in de beveiliging of de zorg:
- V-game (brand- en sluitronde (PC-game))
- OK-games (Operatiekamer)
Emagine (Information Emagine)
Er zal een demonstratie gegeven worden van de nieuwe Gokart, een innovatieve oplossing biedt plaats aan maar liefst 32 VR-brillen en is compatibel met de Golive viewer van Maginex, wat een ongekende immersie biedt.
Daarnaast lichten ze een aantal applicaties toe:
- Domotica zorgstraat VMBO MBO
Er is een relatief nieuwe keuzevak binnen het profiel Zorg & Welzijn te weten: Technologie binnen Zorg & Welzijn. - Klantinteractie -Kassatrainer
Simulatie van klantinteractie: Studenten kunnen virtuele klanten bedienen, vragen beantwoorden, producten aanbevelen en verkoopvaardigheden oefenen. - VR-kassa en betalingssysteem: studenten kunnen verkooptransacties uitvoeren en afrekenhandelingen verrichten.
- PIE Installatietechniek VMBO- MBO: https://youtu.be/2kcbQGqgqCQ?si=dnBBrSabTVv_m71g
- PIE Elektrotechniek VMBO-MBO: https://youtu.be/Kh7pj0u6mfM
- PIE Lastechniek: https://youtu.be/C4_sBumaupU
Supportsquare NV (https://www.youtube.com/watch?v=JunkoIdWGOU en https://www.youtube.com/watch?v=EbkFLh84uUs)
Zij hebben VR-applicaties in de studierichtingen elektriciteit, techniek, bouw, hout, voeding, … Bv. bouwknopen, veiligheid op de werf, systeembekisting, veiligheid in de grootkeuken, riolering, ventilatie, zonnepanelen, defecte elektrische deurbel, warmtepompen, vloerverwarming, ...
Doelpubliek; middelbaar beroepsgericht en technisch onderwijs
Daarnaast demonstreren we graag ons Passerelle-platform: een gebruiksvriendelijk beheersysteem (mdm) voor VR-brillen en -ervaringen in de klas. Met Passerelle kunnen leerkrachten eenvoudig hun headsets aansturen én VR-trainingen beheren en opvolgen. Zo krijgt de leraar opnieuw de controle over technologie in de klas.
Sopra Steria
Is een groot ICT bedrijf en een afdeling voor ontwikkeling applicaties XR. Zij zullen een aantal demonstraties geven van:
- Klinisch redeneren waarbij de gespreksvoering m.b.v. AI is gerealiseerd.
- Ambulance
- HoloLens demo
- Quest 3 demo
- Filmpjes over andere projecten
Unbound XR
Unbound is de grootste hardware leverancier v.w.b. Immersieve technologie en al jaren onze partner. Zij zullen een aantal verschillende soorten headsets laten zien:
- Realwear Navigator 520 (smart-glass)
- HTC Vive Focus Vision
- Meta devices
- Magic Leap 2
- MD Training
- LogisticWorkx i.c.m. Landstede team FD
Demonstraties verzorgen in VR trainingen op het gebied van:
- Logistiek (hef en reachtruck chauffeur opleiding met VR simulator training, logistiek medewerker training)
- Training met VR en AI in communicatie training
- Schoonmaaktraining ( al toegepast op Dokterspad)
- VCA / BHV / Reanimatie
- Training voor brandweer, politie en Ambulancepersoneel
Mediaheads (https://mediaheads.nl/over-ons/projecten/)
Diverse serious games waaronder “economie en ondernemen bij de hippische sport”
Enliven (https://www.youtube.com/watch?v=Xwn1Z6CyXJc&ab_channel=EnlivenEmpathy)
VR – Immersive Story Living Experiences > waarin studenten een casus kunnen doorleven i.p.v. erover te lezen, of in de schoenen lopen van hun clienten i.p.v. erover verteld te worden.
Voor: Verpleegkunde, Zorg, Veiligheid, Social Work, Pedagogisch Medewerker, Onderwijskunde, maar ook voor vakken als Burgerschap, Maatschappijleer, Mentoraat en alle vakken waar sociale, maatschappelijke, psychologische aspecten en competenties aan gekoppeld zijn.
Belevenissen: Huiselijk Geweld, Licht verstandelijke Beperking, Vechtscheiding, Pesten, Jongeren Geweld, Discriminatie
Vechtdal College
Op het Vechtdal College zetten we Virtual Reality (VR) in om leren tot leven te brengen. Met een VR-bril stappen leerlingen letterlijk in een andere wereld: ze verkennen bijvoorbeeld een historische stad, onderzoeken het binnenste van het menselijk lichaam of ervaren de gevolgen van klimaatverandering. Deze beleving maakt abstracte thema’s concreet en zorgt voor meer motivatie en betrokkenheid.
VR sluit bovendien goed aan bij onze visie op eigentijds onderwijs: leerlingen leren actief, onderzoeken zelf en werken samen. Door VR te combineren met opdrachten en reflectie stimuleren we niet alleen kennis en begrip, maar ook creatief en kritisch denken.
- Basisvaardigheden ict (randaparatuur en helpdesk vragen) in VR. (zie bijlage)
- Zorg en dementie. Hoe geef je een levensecht inzicht in dementie en vergroot daarmee het begrip voor deze ziekte.
- Techniek – plaatsen van een keuken bij een klant
- Basisvaardigheden rekenen – sum saber, kies de juiste antwoorden bij de som.
Kom langs, laat je verrassen en doe zelf mee: ervaar, ontdek, discussieer en laat je inspireren door de mogelijkheden van immersieve technologie en AI in het onderwijs.